Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
Malarstwo holenderskie i niderlandzkie


Równie interesująco przedstawia się kolekcja malarstwa holenderskiego. Obejmuje ona cykl portretów, portretów zbiorowych oraz sceny rodzajowe typowe dla tego typu malarstwa. Takim obrazem jest „Izba wiejska” autorstwa Pietera Aertsena (1508–1575). Ta wielopostaciowa kompozycja przybliża nam świat i warunki, w jakim żyli ówcześni Holendrzy na wsi. Temat został potraktowany dosyć żartobliwie, ukazuje nie tylko ludzi, ale również zwierzęta, które zdają się być nieodłącznym elementem ich życia. I tak widzimy kobietę, która przygotowuje posiłek, parę, która bawi się z niemowlęciem i kobietę zaglądającą przez okno. Natomiast pośrodku izby zauważyć można kaczkę, dwa psy, kurczaka, spółkujących koguta i kurę oraz wieprza przy korycie. Na ziemi leży kosz z bielizną i dziecięcy kosz z pościelą, na której bawi się kot.

Aertsen, z pochodzenia Holender, karierę artystyczną zrobił w Amsterdamie, jednak przez dwadzieścia lat pracował w Antwerpii. Mistrzostwo jego pędzla przejawiało się przede wszystkim w dużych obrazach rodzajowych, nadając im indywidualny charakter odróżniający go od poprzedników i współczesnych mu twórców. Aertsen malował sceny wiejskie oraz zwykłych wieśniaków traktując ten temat poważnie, nawet wówczas, gdy przedstawiał wesoły motyw. Obrazy często nacechowane są wyrazem współczucia dla prostych ludzi1. W swoim malarstwie wzorował się na Tycjanie i Tintoretcie, przejmując ich ciepły, złocisty koloryt. Modele na obrazach to członkowie jego rodziny, otaczające go przedmioty i zwierzęta zaobserwowane na Marche aux Boeufs w Antewerpii. Z tych nielicznych motywów tworzył kompozycje fantastyczne lub realistyczne sceny, pełne poetyckiego uroku2.

Silnym akcentem kolekcji malarstwa holenderskiego są również portrety pędzla Bartholomeusa van der Helsta (1613-1670), jednego z najwybitniejszych portrecistów holenderskich XVII wieku. Niezwykły zbiór stanowią także obrazy ukazujące widoki XIX-wiecznej Hagi autorstwa Bartholomeusa van Hove (1790-1880), Andreasa Schelfhouta (1787-1870) i Antonie Waldorpa (1803-1866).

Kolejnym szczególnym artystą jest Otto van Veen (1556-1629), malarz niderlandzki, jeden z nauczycieli Rubensa oraz nadworny malarz arcyksięcia Alberta. W zbiorach muzeum znajduje się obraz jego autorstwa „Św. Tekla przekupująca strażników więziennych”.

Ewelina Kwiatkowska  


1 R. Genaille, Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976, s. 161
2 Ibidem


FotoFotoFoto

Aktualności

 

Eksponat miesiąca - Maj: Dukat biskupa wrocławskiego – księcia nyskiego Marcina Gerstmanna (XVI w.)



 

Zapraszamy do Kamieńca

 
Podstrony:  1  2  3 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA