"Isshoni Art: Polska + Japonia" - wspólna wystawa artystów z Japonii i Polski Wystawa czynna: 05.10.2019 - 16.02.2020 Kuratorzy wystawy: Elżbieta Tomczyk-Kubiszyn, Edward Hałajko, Adriana Zalewska-Wąsowicz
Wernisaż: Fotorelacja
Wystawie przyznano statusu wydarzenia towarzyszącego obchodom 100. Rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Japonią i Polską, a także przyznano
Honorowy Patronat Ambasady Japonii w Polsce.
Dzięki wydarzeniu o nazwie ”Isshoni Art”, w wyjątkowy sposób dotykamy sztuki współczesnej. A może to ona dotyka nas … Dotyka delikatnie, pastelowo, muska subtelnymi pociągnięciami pędzla, by zaraz potem uderzyć kontrastami, opleść wijącą się wstęgą barw, ugodzić kanciastą strukturą kształtów.
Wystawa jest wydarzeniem nietuzinkowym – japońskie „isshoni”, znaczy: „razem”, „wspólnie”. Jest ona bowiem wynikiem wspólnych działań artystycznych malarzy polskich i japońskich. Przyjechali do Nysy z różnych zakątków Polski, Europy i świata - Kraków, Warszawa, Francja, Japonia, Meksyk. Dziesięciu artystów o bardzo różnych osobowościach, tworzących w różnorodnych konwencjach – realistycznych i abstrakcyjnych, artystów dojrzałych, z dorobkiem, i całkiem młodych, dopiero rozpoczynających karierę w świecie sztuki. Jest to wystawa, na której egzotyka i regionalizm miesza się i łączy ze współczesnością i kosmopolityzmem.
Część wystawy jest pokłosiem wspólnego pleneru malarskiego, zrealizowanego w dniach 5-11 października 2019 r. Pozostała jej część zawiera wyłącznie obrazy artystów japońskich (także tych, którzy nie mogli uczestniczyć w plenerze), reprezentujące dotychczasowy ich dorobek twórczy.
Współczesne malarstwo jest zjawiskiem niezwykle różnorodnym. Pobudza wrażliwość estetyczną – drażni lub pieści zmysł wzroku, ale pobudza również umysł, oddziałuje na nasz intelekt, skłania do refleksji. Każdy z pokazanych na wystawie obrazów niesie ze sobą jakieś wartościowe przesłanie, będące owocem głębokich przemyśleń autora nad kondycją współczesnego człowieka, wynikiem niepokoju o jego przyszłość, efektem zachwytu nad pięknem świata. Obrazy te ilustrują również obserwacje dotyczące roli, jaką w obecnej rzeczywistości pełni artysta i jego sztuka... Możemy czerpać z tych obrazów inspirację, otuchę, dzięki nim kształtować własne poglądy, zatrzymać się na chwilę w codziennym biegu, by objąć myślą obszar życia wykraczający poza miejsce naszej pracy, dom, rodzinę, obszar sięgający daleko poza horyzont, daleko poza wszystko, co uchwytne dla ludzkiego wzroku.
Wykorzystajmy tę sposobność – nie każdy może być artystą, nie każdy powołany jest do tworzenia sztuki i wywierania za jej pomocą wpływu na otaczającą go rzeczywistość (choćby tylko rzeczywistość wewnętrzną). Dajmy się wciągnąć w meandry świata sztuki, dajmy się uwieść jej niepokojącemu pięknu, jej drażniącym wzrok i umysł zabiegom, dajmy się przyciągnąć jej dwubiegunowemu magnetyzmowi. Przeżyjmy wspólnie z artystami – przez chwilę – niepokoje, rozterki, radości, zachwyt, pewność i niepewność.
Adriana Zalewska-Wąsowicz
Na obie wystawy składają się prace następujących artystów: Hideo Chita
"Moje myślenie o współczesnym społeczeństwie
jest zdominowane przez zagrożenie bronią
nuklearną, więc nie wyobrażam sobie idealnego
świata. Dla zaprezentowania piękna wybrałem
dwa kolory z różnych stron spektrum.
Nakładając na siebie i zestawiając te dwa przeciwstawne kolory, staram się
przekroczyć konflikt i stworzyć światełko nadziei.
W tym światopoglądzie chcę wyrazić przekonanie, że pozytywne efekty można
osiągnąć poprzez twórcze łączenie różnic." Akio Hanafuji
Malarz meksykański urodzony w Osace (Japonia) 3.08.1949 r.
Po raz pierwszy odwiedził Meksyk w 1975 roku i został poruszony różnorodnością kultury ludzkiej i przyrody. Zdumiony, zachwycony i entuzjastycznie nastawiony, postanowił zostać. Od 2006 roku mieszka i pracuje w Chiapas, jednym z najpiękniejszych stanów Meksyku. Jego prace istotnie oddają zachwyt wobec ludzi i krajobrazu, obejmując jego magię i ducha. Z każdym pociągnięciem pędzla odkrywa i poszerza nasze rozumienie kultury Majów, która przetrwała do dziś w górach Chiapas. Chieko Ichinose
"Istnieją naturalne pejzaże, elementy krajobrazu i zabytki stworzone przez kataklizmy oraz dzięki cywilizacji - które pokazują prawdę o tym, że upływ czasu jest nieubłagany. Chciałabym malować uniwersalny świat, którego nie widać. Jak rozwinie się migracja etniczna? Czego ludzie chcą i czym jest pokój? Czy nie ma nadziei bez walki? Świat zamienia każde wydarzenie w dane IT. Szybkość analizy i oceny rośnie z każdym dniem. Artyści muszą walczyć o własne tempo pracy, o wolność wrażliwości, by tworzyć sztukę niezależną od zewnętrznych wpływów. Chciałabym malować wspaniałe, epickie dzieła, które przemawiają do wielu osób." Noriko Ito
"Kiedy pracuję, skupiam się na obserwowaniu ludzi i myśleniu o tym, jak żyją.
Oczywiste jest, że to wpływa na mój styl życia, moje wartości i moją filozofię.
Chciałabym, żeby ludzie okazywali sobie życzliwość, nie kierowali się wyłącznie miłością własną
Chciałabym w swojej twórczości zobrazować harmonię i pokój między ludźmi." Masayuki Kai
"Od 1980 roku tematy moich prac zdominowały motywy atomu, ziemi i wszech-świata. Moje prace powstają przy fizycznym udziale słońca, deszczu, wiatru, ziemi, morza, śniegu. Nie pomijam przy tym upływu czasu. To wszystko odgrywa decydująca rolę w mojej sztuce." Masumi Tsujii
"Postęp zniszczenia w świecie przyrody. Nieustanny, niekończący się cykl konfliktów.
Dzieci, które wraz z marzeniami o swojej przyszłości są zmuszone do dźwigania dużego ciężaru. Jestem jednym z nich - widzę i doświadczam, mogę jednak tylko obserwować. Mam nadzieję, że poprzez moje obrazy przekażę światu ważną wiadomość." Tomoko Kazama - Ober
Urodziła się w Niigata w Japonii. Od 1975 roku mieszka i pracuje w Paryżu .
Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji i za granicą. Jest laureatką wielu nagród. "Od dawna czuję się zainteresowana relacją między ludzkością a wszechświatem, i zadaję sobie pytanie, czy nie podlegają tym samym prawom. W ostatnich latach próbowałam przenieść na płótno ten mikrokosmos, tworząc malarstwo abstrakcyjne, w którym moje „ja” czuje się „jednością” ze wszechświatem." Mizue Takagi
"Myślę, że jedyną i uniwersalną rzeczą, którą ma każdy człowiek, jest serce - bez względu na naród, rasę, kulturę, religię, wiek, płeć, zawód.
To, co dyktuje serce każdego człowieka określa jednostkę i całe społeczeństwo.
Istnieje tajemnicze i niezbadane źródło energii. Obserwuję i wyrażam tę energię.
To jest powód, dla którego staję przed moim płótnem." Monika Kamińska
Ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Studiowała Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie jest profesorem na Uniwersytecie Opolskim na Wydziale Sztuki. Uprawia malarstwo, rysunek, grafikę. Brała udział w przeszło 60 wystawach krajowych i 40 poza granicami kraju. Ma na swoim koncie 10 indywidualnych wystaw malarstwa, rysunku i grafiki. Swoje prace wystawiała m. in. w Czechach, Jugosławii, Francji, Niemczech, Szwecji, na Węgrzech, Litwie, Kanadzie, Japonii i Anglii. Elżbieta Tomczyk - Kubiszyn
Urodzona w Polsce, w Nysie. Od 1985 mieszka we Francji.
Członek: SNBA Francja, ZPAP i NGA Polska, Les Amis des Arts Francja.
Wystawia regularnie we Francji i za granicą. Najważniejsze międzynarodowe wydarzenia artystyczne, w których brała udział, to wystawy, przeglądy artystyczne, biennale
we Francji, Hiszpanii, Maroko,Chinach, Tybecie, Japonii, Meksyku, Izraelu, Egipcie, Tajlandii, Indiach i w Polsce. Międzynarodowe warsztaty artystyczne: Maroko, Chiny, Tajlandia. Joanna Monasterska
Studiowała grafikę i malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawia malarstwo, litografię, miedzioryt, rysunek i collage.
Od 1981 roku wystawia w kraju i zagranicą.
Równolegle pracuje jako stylistka i projektantka. Zuzanna Bisikiewicz
Urodzona w 1992 r. 2013 - 2016 studia na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, na wydziale Grafiki i Sztuki Mediów. Obszar moich zainteresowań to tradycyjne techniki graficzne, akwaforta, akwatinta, linoryt, kolaż oraz ilustracja książkowa. Jednocześnie, od kilku lat, zgłębianie tradycyjnych metod i warsztatu tworzenia ikon stało się dla mnie fascynującym obszarem poszukiwań twórczych. Podobnie jak w grafice warsztatowej - rzemieślniczy i artystyczny wymiar spełnia się w mojej ikonie.