Logo

Muzeum Powiatowe w Nysie

48-300 Nysa, ul. Biskupa Jarosława 11, tel. 77 433 20 83, 77 435 50 10

Luty


Powiększenie
Powiększenie
Powiększenie
Powiększenie

"Amor wiążący Merkurego", wg rys. Bartholomaeusa Sprangera, ryt. Lucas Kilian

Miejsce i czas powstania: Augsburg, XVI/XVII w.
Wymiary: wysokość - 36,5 cm; szerokość – 25 cm (bez marginesów)
Materiał i technika: papier z filigranem, miedzioryt

W nawiązaniu do popularnego święta zakochanych, które przypada na dzień 14 lutego, jako eksponat miesiąca wybrany został miedzioryt o tematyce mitologicznej, zawierający wątek miłosny: „Amor wiążący Merkurego”, rytowany przez Lucasa Kiliana, wg rysunku Bartholomaeusa Sprangera. Przedstawione na grafice wydarzenia rozgrywają się w dniu, w którym kupcy rzymscy czcili Merkurego. Co roku - 15 maja - urządzali oni ceremonialne paleniska, a następnie udawali się po wodę ze świętego źródła przy Porta Capena, którą przynosili do domów, aby ku chwale boga skropić gałązkami wawrzynu siebie i swoje towary. Merkury utożsamiany był bowiem z greckim Hermesem - uosobieniem sprytu handlowego, opiekunem kupców, podróżnych i złodziei. W mitologii pełnił również funkcję celnika zmarłych przy wejściu do podziemi, a także uważany był za wynalazcę ćwiczeń gimnastycznych.

Jednak motyw czczenia boga kupców jest tylko tłem dla rozgrywającej się na pierwszym planie sceny. Centralną postacią jest sam Merkury – przedstawiono go w momencie, kiedy stojący za nim Amor wiąże jego wyciągnięte do tyłu ręce, zaciskając mocno gruby sznur. Merkury zmuszony jest do przyjęcia niewygodnej, wymuszonej pozycji w przyklęku, a jego głowa pokryta gęstymi lokami pochylona jest w dół. Kostki jego stóp wyposażone są w charakterystyczne skrzydełka.
Bóg miłości Amor, czyli grecki Eros, w ikonografii przybierał różne postaci. W prezentowanej grafice nadano mu sylwetkę najbardziej popularną: uskrzydlonego chłopca, którego niewinny wygląd może być jednak mylący. Amor znany był bowiem ze swojego kapryśnego i mściwego usposobienia. Na sztychu widzimy, jak lewą nogę wspiera na plecach Merkurego i przyciska go do ziemi, tułów odchylając w tył, by mocniej zacisnąć pęta.
Po prawej stronie kompozycji postać nagiej Wenus - identyfikowanej z grecką Afrodytą. Bogini miłości ukazana jest w pozycji stojącej, z zarzuconą na ramiona tkaniną spływającą aż do ziemi. Nogi ma skrzyżowane, lewą rękę opiera na skale, a prawą wskazuje na Amora i Merkurego. Na nich również kieruje wzrok, lekko się uśmiechając. Falowane włosy sięgają jej do kolan. Na pierwszym planie, na ziemi, leżą atrybuty obu bożków: „kaduceusz” (laska opleciona dwoma wężami) i „petasos” (kapelusz podróżny ze skrzydełkami) należące do Merkurego oraz kołczan ze strzałami i łuk Amora. Ta dynamiczna scena rozgrywa się na tle okrągłej świątyni otoczonej kolumnadą. W jej wnętrzu, na cokole umieszczono posąg Merkurego, a na stopniach prowadzących do środka dwie klęczące postacie. Przed budowlą widać postać dolewającą oliwy do paleniska, z którego wydobywają się kłęby dymu.

Treść grafiki, uzupełniona napisem na dolnym marginesie, symbolizuje zwycięstwo miłości nad mądrością: oto Amor, który jest uważany za syna Wenus, odnosi zwycięstwo nad Merkurym (który był kochankiem Wenus). Nawet dysponując sprytem i przedsiębiorczością, patron kupców i złodziei wpada w zasadzkę miłości i musi poddać się jej więzom.

Sygnatury: w lewym dolnym rogu - „S.C.M. Pictor. B:Spranger pinxit”; w prawym dolnym rogu - „L.Kilian Aug.ae Sculps. Et excudit.”
Napis na dolnym marginesie: „Cedit AMOR nulli; SAPIENTIA cedit Amori; Mercurio, cernis, uincula ut idat Amor. Mercurio, demum feliciter ergo litabis Quum tua placatus sacra adamabit Amor”.

Grafika ze zbiorów Muzeum Powiatowego w Nysie przejawia wiele cech stylistycznych charakterystycznych dla manieryzmu. Styl ten łączy w sobie dopracowany rysunek późnorenesansowy z silną ekspresją postaci, zapowiadając nadejście baroku. Jednym z czołowych przedstawicieli manieryzmu w Europie Zachodniej był autor pierwowzoru prezentowanej grafiki, rysownik i malarz – Bartholomaeus Spranger. Postacie w jego wykonaniu są smukłe, o lekko wydłużonych proporcjach, ale jednocześnie kształtne. Twarze podłużne, czasem nieco zdeformowane, oczy o wykroju migdała, usta pełne i wyraźnie zarysowane. Pozy głównych bohaterów przybierają charakterystyczny dla manieryzmu, mocny, nienaturalny, esowaty skręt - widoczny u Amora i Merkurego. Tymczasem Wenus pokazana została z wyszukaną gracją i przemyślanym, subtelnym erotyzmem.

Bartolomeus Spranger (ur. 1546 r. w Antwerpii, zm. 1611 r. w Pradze) - malarz flamandzki. Znany głównie z przedstawień mitologicznych opartych na poezji Owidiusza, rozpowszechnionych w Europie przez czołowych miedziorytników, z którymi współpracował: L. Kiliana, A. Sadelera i H. Goltziusa. Od 1557 r. w Antwerpii był uczniem J. Mandyna i van Dalema, następnie pracował w Paryżu u Marca Duvala. W 1565 r. wyjechał do Włoch, gdzie ukształtował swój styl. Podróżując przez Lyon i Mediolan do Parmy zapoznał się z twórczością Correggia i Parmigianina. Pracował pod kierunkiem Bernardino Gatti przy freskach w kopule bazyliki Santa Maria della Steccato. Od czerwca 1567 r. mecenasem Sprangera w Rzymie był kardynał Alessandro Fernese, który powierzył mu prace w Palazzo della Concelleria pod nadzorem G. Clovio. Następnie, od 1570 r., pracował pod nadzorem F. Zuccari przy dekoracji freskowej w Villa Farnesse w Caprorola. W tym okresie zwrócił na niego uwagę papież Pius V i mianował go papieskim malarzem. W 1575 r. został nadwornym malarzem cesarza Maksymiliana II Habsburga w Wiedniu. Tam wykonał freski w cesarskiej rezydencji wiejskiej, zamku Lustschloß „Neugebäude“ i stworzył malowidła dla następcy Maksymiliana, cesarza Rudolfa II Habsburga w 1581 r. W 1588 r. cesarz nadał mu herb i tytuł wasala, następnie w 1595 r. podniósł do rangi szlacheckiej. W 1601 r. Spranger otrzymał od cesarza pozwolenie na wykonywanie zleceń prywatnych i w 1602 r. udał się razem z Hansem von Aachenem do Niemiec i Niderlandów. Jego testament z 11 stycznia 1611 r. wskazywał na to, że był człowiekiem zamożnym.

Lucas Kilian (ur. 1579 r. w Augsburgu, zm. tamże w 1637 r.) - niemiecki rysownik i miedziorytnik, należący do rodziny rytowników Kilianów w Augsburgu, syn Bartholomausa Kiliana Starszego i Marii Pfeiffelmann. Fachu uczył się u ojczyma, rytownika Dominika Kustosa. Po odbyciu stażu podróżował przez Włochy w latach 1601-04 r. Od 1604 r. pracował w Augsburgu dla wydawnictwa ojczyma, a następnie dla brata Wolfganga. W 1611 r. został członkiem Wielkiej Rady w Augsburgu. Tworzył na zamówienie portrety książąt niemieckich, profesorów oraz szlachciców, a także sceny rodzajowe, mitologiczne i religijne na podstawie rysunków mistrzów. Wykonywał również medaliki ze złota, srebra, cynku, brązu oraz wykorzystywał emalię.

Wybrana literatura:

Genaille R., Słownik malarstwa holenderskiego i flamandzkiego, tłum. E. Maliszewska, K. Secomska, Warszawa 1975, s. 189-190.

Graves R., Mity greckie, tłum. H. Krzeczkowski, Warszawa 1967.

Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław, 1987.

Parandowski J., Mitologia, Warszawa 1982.

Thieme U., Becker F., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, t. XX, Lipsk 1927, s. 295-299.

Thieme U., Becker F., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, t. XXXI, Lipsk 1937, s. 403-406.

Wybrana netografia:

https://mnwr.pl/manieryzm-wroclawski/

https://www.metmuseum.org/art/collection/search/654691

Oprac. Patrycja Ciecior