Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
16.10.2009-29.11.2009 - Gerard Koch - rzeźba i rysunek


 
Wernisaż - galeria zdjęć
Wystawa czynna od 16 października do 29 listopada 2009 r.
 
 


Droga twórcza Gerarda Kocha, urodzonego w 1937 roku w Zawadzkiem, absolwenta  Liceum Technik Plastycznych w Bielsku Białej, a następnie studenta ASP w Krakowie w pracowni rzeźby prof. Jacka Pugeta, to  niemal półwiecze artystycznej wypowiedzi, poszukiwania własnej ekspresji, dotykania tajemnicy sztuki, dialogu z mniej lub bardziej odległą historyczną przeszłością. Niezwykły talent kreacyjny, ale i odtwórczy sprawił, że Gerard Koch przez szereg lat pracował jako samodzielny konserwator dzieł sztuki,  wiążąc się zawodowo przez kilka lat (1968-1973) z Muzeum Narodowym we Wrocławiu, a następnie jako wykładowca konserwacji rzeźby w Zakładzie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w PWSSP we Wrocławiu (1991-1997), zajmując się równolegle wieloma pracami rekonstrukcyjnymi i sztukatorskimi, realizowanymi na terenie niemal całego Śląska.

Od Wrocławia, w którym śladów pracy Gerarda Kocha jest zdecydowanie najwięcej, poprzez Legnicę, Prochowice, Brzeg, Złotoryję, Gryfów Śląski, Wołów, Oleśnicę, Nysę, Olesno, do dziś poznawać i analizować możemy dziesiątki prac sztukatorskich, rzeźbiarskich, renowacyjno-konserwatorskich tego Artysty.

Na szczególną uwagę zasługuje renowacja barokowego wystroju rzeźbiarsko-sztukatorskiego w kościele pocysterskim w Krzeszowie (1967-1982), dekoracji sztukatorskich zamku w Oleśnicy (1971-1973). W latach 1972 1993 Gerard Koch ściśle współpracował z Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu, wykonując ponad 20 odlewów płyt nagrobnych książąt piastowskich, których całopostaciowe wizerunki wymagały doskonałego rzemiosła i znajomości warsztatu odlewniczego. W tym samym czasie (1974-1979) Artysta wykonał prace konserwatorsko –sztukatorskie pięciu barokowych kominków w obiekcie Pałacu Biskupiego (od 1984 roku siedziba Muzeum w Nysie), a także konserwację Pomnika Czynu Powstańczego Xawerego Dunikowskiego na Górze św. Anny. W okresie 1988-1991, w Mauzoleum Piastowskim w kościele św. Jana w Legnicy, Gerard Koch wykonał renowację całego zespołu rzeźb, stanowiących wystrój tej wyjątkowej świątyni.

Fascynacja bryłą, jako formą wypowiedzi rzeźbiarskiej, jej tajemnicą, ukrytymi znaczeniami przez cały czas towarzyszy Artyście, stając się źródłem powstawania pełnoplastycznych rzeźb portretowych, stanowiących syntezę artystycznych i formalnych poszukiwań. Wyjątkowymi i wartymi podkreślenia pracami konkursowymi jest głowa Władysława Broniewskiego i pomnik poety w Płocku, pomnik Mikołaja Kopernika we Fromborku, a także pomnik Fryderyka Chopina w Londynie, których koncepcyjne i artystyczne opracowanie miało miejsce w latach 1970 – 1974.

Od pewnego czasu Artysta koncentruje uwagę i impuls twórczy na rzeźbach abstrakcyjnych w drewnie, dla których jednakże zawsze punktem wyjścia jest świat natury, który upraszcza, przekształca, analizuje i deformuje, by w efekcie uzyskać pożądany kształt formy organicznej, rzadziej zgeometryzowanej. Począwszy od lat dziewięćdziesiątych Artysta skupia swoją energię twórczą na poszukiwaniu nowych znaczeń, struktur, stanowiących emocjonalny i psychiczny rezonans wielkiej dojrzałości i artystycznego doświadczenia. W tych kameralnych, wykonanych w drewnie spiralach, żywych i pulsujących ruchem meandrach, skrętach, płynnych liniach, niczym nieskrępowanych, odnosi się wrażenie trwania, międzypokoleniowej komunikacji, a może tylko jest to sugestia nici łączącej przeszłość z tym, co dopiero przyjdzie. W nich zdaje się dokonywać reasumpcja tego wszystkiego, z czym Artyście przyszło się zmierzyć w długim procesie zawodowego doskonalenia i kontaktu z trudną materią sztuki. Ta z pozoru abstrakcyjna rzeczywistość jest kompletna, wymowna, a w swojej prostocie pełna i wieloznaczna.

Nyski pokaz prac rzeźbiarskich Gerarda Kocha doskonale uzupełnia rysunek, którego uproszczona kreska i monochromatyczna kolorystyka dopełnia, niejako dopowiada to, czego w bryle nie odnajdziemy. Rysunki ilustrują pewne stadia analizy formy w jej konsekwentnym dążeniu do zamierzonego celu. Są proste, niemal ascetyczne, ale smakowanie wirujących brył otwierających się w przestrzeń byłoby niepełne, gdyby tych rysunków nie było. Stanowią artystyczne i estetyczne kompendium, wyznaczając ulotne granice wypowiedzi.

                                                                 Małgorzata Radziewicz


FotoFotoFoto
FotoFotoFoto
FotoFotoFoto

Aktualności

Eksponat miesiąca - Bartłomiej Strobel mł. (?), „Portret cesarza Ferdynanda II Habsburga” (1. poł. XVII w.)


 

Zapraszamy do Kamieńca

 
Podstrony:  1  2  3 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA