Maska pośmiertna kardynała Georga Koppa (1837-1914)
Anonimowy autor, 1914, gips, wys. 17 cm
Nr inwentarzowy: 6447
Pochodzenie: ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu
Maska pośmiertna to odlew z wosku lub gipsu zdjęty z twarzy osoby zmarłej, wykonywany tuż po śmierci portretowanego. Maski pośmiertne znane były od czasów starożytnych - były chowane wraz ze zmarłym, traktowano ją z najwyższym szacunkiem, a nawet przypisywano magiczną moc. Maski ponadto były cennym utrwaleniem wizerunku i ważną pamiątką, a często przedmiotem kultu. W kulturze polskiej szczególną wagę ma maska pośmiertna Fryderyka Chopina, Adama Mickiewicza i Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Maska pośmiertna biskupa wrocławskiego kardynała Georga Koppa wykonana z gipsu cechuje się wysokim realizmem, brak retuszy sprawił, że stanowi ona najwierniejszy, naturalistyczny wizerunek jego twarzy zaraz po śmierci w wieku 77 lat.
Przygotowanie maski pośmiertnej wymagało nie tylko dużej wiedzy i doświadczenia, ale także odpowiednich warunków. Należało przygotować masę gipsową w odpowiednich proporcjach, narzędzia oraz rozpocząć pracę we właściwym momencie (stężenie pośmiertne). Niewłaściwy dobór proporcji zaprawy oraz brak precyzji w jej nakładaniu powodował zniekształcenia, a nawet dziury w masce. Przykładem jest pierwsza maska pośmiertna Fryderyka Chopina (autor J. B. Clesinger), która znacznie odbiega od kolejnej, wykonanej już w sposób prawidłowy.
Georg Kopp (1837-1914), biskup wrocławski w latach 1887-1914, kardynał (1893-1914).
Pochodził z nizin społecznych (syn ubogiego tkacza), gorliwy biskup i duszpasterz, także zaufany polityk władzy pruskiej. Szybko awansował w hierarchii kościelnej. W 1881 roku został biskupem Fuldy. Starał się współpracować z państwem w dobie Kulturkampfu, pośredniczył w kontaktach kanclerza Otto von Bismarcka ze Stolicą Apostolską. Wspierał budownictwo sakralne, życie monastyczne oraz tworzenie nowych parafii. Ponadto był mecenasem sztuki i nauki oraz rozwijał szkolnictwo śląskie, założył konwikty dla chłopców (m.in. w Nysie). We Wrocławiu i Nysie sformułował Katholikentage - ogólnoniemieckie zgromadzenia katolickie. Wobec polskiej ludności na terenie diecezji zachował postawę proniemiecką, z czasem przechodząc do postawy antypolskiej.
Opracowanie: Ewelina Kwiatkowska
Zdjęcia: Muzeum Powiatowe w Nysie
Montaż i animacja: Krzysztof Dobrzański
Muzyka: A Memory by Crowander, źródło: https://freemusicarchive.org/music/crowander/cleaner/a-memory/
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.