Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
07.09.2013 - 01.12.2013 - "Lipsk-Berlin-Wrocław w Nysie". Wystawa malarstwa współczesnego grupy Milchglaskino

 

Wernisaż - galeria zdjęć
W nawiązaniu do tematyki wystawy odbyły się zajęcia plastyczne dla dzieci -fotorelacja 1
fotorelacja 2
Wystawa czynna od 7 września do 1 grudnia 2013 r.

Malarstwo współczesne jest różnorodne. Dla jednych bywa trudne i niezrozumiałe, dla innych oczywiste w odbiorze, przepełnione pięknem, czasem sarkazmem lub banałem codzienności. Jednak zawsze coś wyraża, reprezentuje lub opowiada. Wystawa „Lipsk-Berlin-Wrocław w Nysie” jest przykładem tej różnorodności w malarstwie, nie tylko pod względem formalnym, ale i treściowym. Ośmiu artystów z Lipska i Berlina - Ulrike Dornis, Magdalena Drebber, Jörg Ernert, Jens Hanke, Martin Kreim, Petra Ottkowski, Jürgen Strege, Klaus Walter oraz ich gość Jerzy Zajączkowski z Wrocławia - spotykają się na płaszczyźnie sztuki w Muzeum w Nysie. Pomimo, że artyści z Niemiec zjednoczeni są w jednej grupie, Milchglaskino założonej w 2011 roku, nie reprezentują jednorodnego stylu czy kierunku. Ich twórczość jest mocno zindywidualizowana, oscylująca między sztuką realistyczną, abstrakcyjną i geometryczną.

Prace Ulrike Dornis i Jörga Ernerta to przede wszystkim malarski świat faktur i struktur. U. Dornis pokazuje głównie tkaniny, niuanse załamujących się na nich wzorów, kwiatów i kolorów, stanowiące wycinek jakiejś rzeczywistości. Nadaje znaczenie rzeczom, które na co dzień są niezauważalne. Malarstwo J. Erneta jest ekspresyjne, niemal gestualne, z pozoru abstrakcyjne. Artysta buduje obrazy za pomocą wyraźnej i grubej warstwy malarskiej, której faktura niemal odrywa się od lica płótna. W układzie szerokich pasów farby, nakładających się na siebie linii poziomych, pionowych i diagonalnych, wydobywa zawieszoną gdzieś w przestrzeni postać. Po przyjrzeniu się ten pozorny chaos tworzy przestrzeń, zamknięty układ architektoniczny o zunifikowanej formie. Magdalena Drebber sięga do tematów związanych z krajobrazem wiejskim, wykorzystując przy tym nietypową technikę – tworzy kompozycje z umieszczonych gęsto barwnych koralików, dzięki temu obrazy nabierają fotograficznego wyrazu o charakterystycznie odcinających się pikselach. Kolaże autorstwa Jensa Hanke wyróżniają się uproszczoną formą. Są to głównie obiekty o geometrycznych kształtach, w których kontur i kolor odgrywa główną rolę. Wzrok widza przebiega z jednej linii, przeskakując w następną, z której wyłania się niedostrzegalna wcześniej głębia nakładających się na siebie układów przestrzennych. Petra Ottkowski również skupia się na geometrii, jednak już w innym wymiarze. Jej obrazy tworzą nakładające się na siebie sześciany, których płaszczyzny - czasem przeźroczyste, czasem barwne - układają się we wzajemnej korespondencji. Ten swoisty system struktur geometrycznych kojarzyć się może z op-artem, w którym iluzja optyczna odgrywała znaczącą rolę. Podobnie jest w obrazach P. Ottkowski, gdzie iluzja pogłębiającej się trójwymiarowości jest niezwykle realistyczna.
Martin Kreim, Jürgen Strege i Klaus Walter reprezentują malarstwo realistyczne biegnące dwutorowo: prace M. Kreima oraz Jürgena Strege kierują się w stronę surrealizmu, natomiast K. Waltera nawiązują do realizmu amerykańskiego lat 20. K. Walter maluje podświetlone fragmenty supermarketów, świecące szyldy reklamowe - budynki i neony - świadczące o bycie człowieka, którego jednak na obrazach nie ma. Można dopatrywać się w tych przedstawieniach pewnej nostalgii lub samotności. Lecz może tylko najważniejsze jest światło, to w jaki sposób emanuje z szyldów, jak rozkłada się na ścianach supermarketów podkreślając niuanse kolorystyczne? Być może artysta tworzy w myśl jednego z największych realistów amerykańskich lat 20. Edwarda Hoppera, który często powtarzał: Nie maluję smutku lub samotności, staram się tylko namalować światło na tej ścianie.
Jerzy Zajączkowski, będący gościem grupy Milchglaskino, jest artystą mieszkającym w Polsce, jednak w pewien sposób powiązany ze sztuką niemiecką - ukończył monachijską Akademię Sztuk Pięknych. Malarstwo J. Zajączkowskiego jest abstrakcyjne, konsekwentne, wymagające skupienia i przemyślanej techniki. Artysta buduje swoje obrazy za pomocą systemu gęsto rozmieszczonych punktów, które precyzyjnie maluje jeden obok drugiego, sięgając tym samym do tradycji malarstwa dziewiętnastego wieku – puentylizmu. Jednak jego obrazy daleko odbiegają od malarstwa P. Signaca, głównego przedstawiciela tego kierunku. Twórczość Zajączkowskiego to przede wszystkim abstrakcja geometryczna, w której koła, kwadraty, trapezy czy trójkąty tworzą całość kompozycyjną. Konsekwentny rytm budowany przez wielobarwne punkty oraz powtarzalność niektórych układów nadaje obrazom harmonię i swoisty dynamizm kolorystyczny.

Wystawa „Lipsk-Berlin-Wrocław w Nysie” jest niezwykłą okazją, by z bliska przyjrzeć się współczesnemu malarstwu niemieckiemu, przekonać się jak koresponduje ze sztuką polską. Ekspozycja, na której możemy odnaleźć obrazy zarówno realistyczne jak i abstrakcyjne, jest także okazją do konfrontacji różnych gustów estetycznych.

Ewelina Kwiatkowska - kurator wystawy


Ulrike Dornis – urodzona w Lipsku w 1966 roku
1982 - 1984 - kurs sztukatorstwa, dyplom czeladnika
1986 - 1992 - studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB), dyplom w 1992 r. w pracowni prof. Arno Rinka 
1998 - asystentka w pracowni prof. A. Rinka 
1998 - wykładowca na Uniwersytecie Chartumskim (Sudan) 
2012 - wykładowca na Akademii Letniej w Dreźnie oraz w Berlin Collective
Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych. Laureatka licznych nagród i stypendiów krajowych oraz międzynarodowych. Od 2000 roku mieszka w Berlinie.

Magdalena Drebber – urodzona w Soest (Westfalia) w 1956 roku
1984 - dyplom z geografii na Uniwersytecie w Münster (Westfälische Wilhelms-Universität Münster, WWU), absolwentka Politechniki Federalnej w Zurychu (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich, ETHZ)
1982 -1986 – studia na Akademii Sztuk Pięknych w Münster, asystentka w pracowni prof. T. Ulrichsa
2000 - 2010 – wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Münster, Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (HGB), w Wyższej Szkole Sztuk Artystycznych w Halle, w Wyższej Szkole w Hanowerze (FHH) oraz wykładowca na Akademii Sztuk Wizualnych w Cluj-Napoca w Rumunii 
Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych. Laureatka licznych nagród i stypendiów krajowych oraz międzynarodowych.

Jörg Ernert – urodzony w Lipsku w 1974 roku
1991 - 1996 – studia na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB), specjalizacja w pracowni prof. S. Gille
1998 – 2001 – studia podyplomowe na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB), w pracowni prof. S. Gille
2004 - 2012 – wykładowca na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB)
Od 2012 – profesor malarstwa i rysunku Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB)
Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą.

Jens Hanke - urodzony w Eilenburgu w 1966 roku
1985 - 1990 – studia na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB)
1990 - dyplom na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB)
1991 – 1993 – studia na kierunku afrykanistyki na Uniwersytecie w Lipsku (Universität Leipzig, Institut für Afrikanistik)
1993 - 1994 – studia językowe w Dublinie i Londynie
1994 – 1996 – wykładowca wizytujący na Columbia College Chicago
Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Laureat licznych nagród i stypendiów, między innymi DAAD w USA i Irlandii, czy Pollock-Krasner-Grant w Nowym Jorku.

Martin Kreim – urodzony w Kladno (Czechy) w 
1963 roku
1996 - 2001 – studia na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB), pracownia prof. S. Gille
2002 – wykładowca wizytujący na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze (Vysoká Škola Uměleckoprůmyslová)
Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Laureat licznych nagród oraz stypendiów krajowych i międzynarodowych.

Petra Ottkowski – urodzona w Münster 
w 1967 roku
1990 – 1995 – studia w Wyższej Szkole Zawodowej Nauk Stosowanych w Münster (Fachhochschule Münster)
1995 – 1997 – studia na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB), pracownia Projektowania Książki
1997 – 2002 – studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB), dyplom z wyróżnieniem
2005 – asystentka w pracowni prof. A. Rinka, Akademia Sztuk Wizualnych w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, HGB)
od 2010 – wykładowca w różnych saksońskich instytucjach sztuki
Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych, laureatka wielu nagród, między innymi EADS Air Art 2002.

rgen Strege – urodzony w Lipsku w 1956 roku
1982 – dyplom w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Schneeberg (Fachhoschule für Angewandte Kunst Schneeberg, FAK), specjalność: Projektowanie Mebla, pracownia prof. H. Brockhage
od 1982 - niezależny artysta-rzeźbiarz
1999 - 2008 – przewodniczący Związku Artystów Plastyków w Lipsku (Bund Bildender Künstler, BBK Leipzig)
Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Laureat licznych nagród i stypendiów.

Klaus Walter – urodzony w Glachau (Saksonia) 
w 1964
1983 – projektant reklamy w Teatrze w Zwickau
od 2007 mieszka w Berlinie. 
Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Laureat wielu nagród oraz stypendiów, między innymi otrzymał stypendium Virginia Centrum for the Creative Arts (USA).

Jerzy Zajączkowski – urodził się we Wrocławiu 
w 1972 roku
1997 - dyplom na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby ASP we Wrocławiu, pracownia prof. A. Gryta 
2002 - 2007 – studia na Wydziale Malarstwa i Grafiki ASP w Monachium (Akademie der Bildenden Künste München), dyplom w pracowni prof. S. Scully’ego 
Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą.

 

Modern art is miscellaneous. For some viewer modern art is difficult to understand, while for the other one is filled up with the beauty , sometimes sarcasm or everyday lives. However, always modern art is to expressing something, representing, or telling. The exhibition "Lepizig-Berlin-Wroclaw in Nysa" is the example of the miscellany at art, concerning its form and content. Eight artists from Lipsk and Berlin - Ulrike Dornis, Magdalena Drebber, Jörg Ernert, Jens Hanke, Martin Kreim, Petra Ottkowski, Jürgen Strege, Klaus Walter and their guest, Jerzy Zajączkowski from Wrocław - are meeting on a plane of art in the Museum in Nysa. The artists from Germany are members of the group that is called Milchglaskino, founded in 2011. In spite of being united in Milchglaskino group, the artists do not represent homogeneous style or movement. Their creation is strongly individualised, moving among realistic, abstract and geometric art.

Works of Ulrike Dornis and Jörg Ernet are focused on the painting world of texture. U. Dornis shows mainly cloth, with nuances of bending patterns, flowers, and colours on them, being part of a reality. Dornis gives meaning to the items, which are not noticeable in everyday life. Paintings of J. Ernet is expressive, almost gestural, abstract by appearance. The artist build his paintings using clear and thick paint layer, which texture almost tears off from the canvas surface. In the set of wide stripes of paint, laying horizontal, vertical and diagonal lines one over another, the artist uncover a shape of something, somewhere in a space. After looking closer, we can see that this apparent chaos creates a space, closed architectural integrity. Magdalena Drebber chooses subjects related to rural landscape painting, and uses for that untypical technique – she creates compositions with densely placed, small coloured beads, and as a result of this her paintings get photographic shape with characteristic visual pixels. Collages made by Jens Hanke, characteristic of their simple form, are mainly geometrical objects, in which contour and colour play the main role. Watcher's sight moves from one line, jumping into the next ones, from which appears almost slightly visible earlier intensity of laying one on another space arrangements. Petra Ottkowski also focuses on geometry, although in different dimension. Her paintings is created by overlaying on themselves cubes, which planes – sometimes transparent, sometimes colourful – are arranged in mutual correspondence. This special system of geometrical structure may be associated with op-art, in which optic illusion plays a meaningful role. Similarly, it appears in P. Ottkowski' s paintings where illusion of an intensifying three-dimensional effect is extraordinarily realistic.
Martin Kreim, Jürgen Strege, and Klaus Walter represent realistic painting, although the works of M. Kreim and Jürgen Strege have been inspired by Surrealism, while K. Walter's works by American realism in the twenties. K. Walter is painting some pieces of supermarkets with lights, shining advertisement signs – buildings and neon – that are witnessing of existence of human being, but whom we cannot see in the painting. The feeling of nostalgia or loneliness can be noticed in painter's depictions. But maybe the most important role it is played by the light, the way the light is shown by brightening the advertisement signs, the way how it is spread on the walls of supermarkets underlying its nuances of colour? Maybe the artist creates being inspired by Edward Hooper - the one of the most famous painter of Amarican realism in the twenties, who often said: I don't paint sadness or loneliness, I am trying to paint the light on a wall.
Jerzy Zajączkowski, a guest of the Milchglaskino group, is an artist who lives in Poland, however somehow connected with the German art, for he has graduated the Munich Academy of Arts. J. Zajączkowski's painting is abstract, consequent, which is a result of concentration and his technique is well thought out. The artist 'build' his paintings by means of system where he is painting by placing precisely spots of paint densely, one next to another, is deriving from Pointillism, the tradition of painting in the nineteenth century. However, his paintings are far away departed from paintings of P. Signac, who is the main representative of that movement. Zajączkowski creates mainly using abstract geometric forms, in which circles, squares, trapeziums, or triangles are created as the one visual art. The consequent rhythm has been obtained by painting multicoloured dots and repetition of some units to obtain the harmony and certain dynamism in colour.

The '"Lepizig-Berlin-Wroclaw in Nysa" exhibition is extraordinary occasion to look on the modern German art, to find out how it corresponds with Polish art. At the Exposition we can find the realistic paintings as well as abstract paintings. It is also the opportunity to confront different aesthetic tastes.


Ewelina Kwiatkowska - curator of the exhibition
tłumaczenie/translation Jolanta Walkowicz


FotoFotoFoto
FotoFotoFoto

Załączniki:

Aktualności

Eksponat miesiąca - Pieniądz zastępczy, kolekcjonerski - miasta Nysa (XX w.)


 

Zapraszamy do Kamieńca

 
Podstrony:  1  2  3 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA