Logo

Muzeum Powiatowe w Nysie

48-300 Nysa, ul. Biskupa Jarosława 11, tel. 77 433 20 83, 77 435 50 10

O wystawie


Powiększenie

"Mirosław Żurawski - 40 lat pracy twórczej i pedagogicznej 1985-2025"

Wystawa czynna: 17.10.2025 - 08.11.2025
Kuratorka: Adriana Zalewska-Wąsowicz
Wernisaż wystawy: (fotorelacja)


„Być wrażliwym na piękno, dobro, prawdę o człowieku i otaczającym go świecie. Dać wyraz temu wg najlepszych prawideł sztuki, by to ważne, wartościowe znalazło miejsce w percepcji odbiorcy. By mogło być dla artysty możliwością publicznego wyznania i zakomunikowania najbardziej pryncypialnych spraw językiem plastycznym”
Mirosław Żurawski


Obrazy Mirosława Żurawskiego możemy podziwiać regularnie każdego roku, ponieważ są prezentowane w ramach cyklicznej wystawy zatytułowanej „SALON”, organizowanej przez Nyską Grupę Artystyczną, niemal nieprzerwanie od 1990 roku w Muzeum Powiatowym w Nysie. Żurawski, jako jeden z czołowych członków grupy, wnosi do niej swój wyrazisty głos malarski, który niezmiennie przyciąga uwagę odbiorców i krytyków.
Twórczość Mirosława Żurawskiego cechuje się niezwykłą różnorodnością tematyczną i formalną. Jego obrazy są rozpoznawalne dzięki indywidualnemu językowi plastycznemu, który wyróżnia się na tle współczesnego malarstwa. Artysta z dużą wrażliwością rejestruje przebłyski codzienności, tworzy nietuzinkowe pejzaże, a także podejmuje refleksję nad kondycją współczesnego człowieka. W jego pracach odnaleźć można liczne odniesienia do problemów społecznych, egzystencjalnych i historycznych. Symbolika obecna w obrazach często nawiązuje do trudnych momentów w dziejach Polski, takich jak wojna, zniewolenie czy duchowe zmagania narodu. Pojawiają się również motywy religijne, archetypiczne oraz elementy o głębokim znaczeniu metafizycznym.
W twórczości Żurawskiego wyraźnie zaznacza się kontrast między sacrum a profanum — między tym, co duchowe, a tym, co cielesne i przyziemne. Artysta nie boi się zestawiać ze sobą światów pozornie odległych, tworząc przestrzeń dialogu między tym, co widzialne, a tym, co niewidzialne, między materią, a transcendencją. Jego obrazy stają się medytacją nad sednem istnienia, próbą uobecnienia tego, co ulotne i nieuchwytne.
Stylistyka prac Artysty w pierwszym skojarzeniu przywodzi na myśl malarstwo impresjonistyczne - rozedrgane i rozświetlone. Jednakże jego dzieła niosą ze sobą również silny ładunek ekspresji, wyrażany poprzez odważne, często zaskakujące zestawienia kolorystyczne. Dominujące błękity i szarości są kontrapunktowane intensywnymi akcentami czystych, nierzadko abstrakcyjnych barw: czerwieni, purpury, fioletów. Taka paleta kolorystyczna buduje napięcie i emocjonalną głębię kompozycji.
Technika malarska Żurawskiego opiera się na delikatnych, drobnych i gęstych pociągnięciach pędzla, które tworzą powierzchnię żywą, pulsującą, niemal organiczną. Obrazy często pozbawione są nadmiaru detali, co nadaje im charakter syntetyczny i kontemplacyjny. Dzięki temu stają się nie tylko wizualnym zapisem rzeczywistości, lecz także odzwierciedleniem bogatego, wewnętrznego świata artysty - jego emocji, przemyśleń i duchowych poszukiwań.
Twórczość Mirosława Żurawskiego to nieustanna podróż przez warstwy znaczeń, form i kolorów. To malarstwo, które przede wszystkim prowokuje do refleksji, zaprasza do dialogu i pozostawia trwały ślad w pamięci odbiorcy.
Jubileusz 40-lecia pracy twórczej i pedagogicznej to wspaniała okazja do złożenia życzeń dalszych sukcesów oraz niegasnącej pasji tworzenia, a także wyrazów głębokiego uznania za wieloletni wkład w rozwój edukacji artystycznej i kształtowanie kolejnych pokoleń.
Adriana Zalewska-Wąsowicz - kuratorka wystawy


Mirosław Żurawski jest malarzem z 40- letnim dorobkiem artystycznym, absolwentem ASP w Krakowie którą ukończył w 1985 r. Artysta wyraża się w malarstwie, rysunku, pasteli, a także w rzeźbie – jest autorem 3 metrowej rzeźby przedstawiającej św. Józefa zdobiącej fasadę kościoła w Bodzanowie, co roku prezentuje swoje obrazy na „Salonie” nyskim, aranżuje indywidualne wystawy – jest prawdziwie płodnym twórcą.
Doświadczenie kolorysty pozwala artyście na udane realizacje w różnych technikach malarskich, z których na uwagę zasługują swobodnie wykonane pastele, czasem imponujących rozmiarów, czego przykładem jest cykl z postacią Jana Pawła II. Od początku swojej drogi artystycznej Mirosław Żurawski tworzy autoportrety, najczęściej na papierze w pasteli. Są one swoistym obrazowym dziennikiem, zapisem drogi artystycznej i inspiracją do rozważań nad ludzkim istnieniem w czasie. Wykonywane w różnych technikach - rysunkowych i malarskich - wyrażają wielość przeżyć ukazanych w zmiennej formie i stylu, wpisują się w tradycję polskich malarzy związanych z Krakowem, jak S. Wyspiański czy J. Malczewski, często podejmujących temat autoportretu.
Dorobek malarski Mirosława Żurawskiego obejmuje pejzaże, weduty, portrety, obrazy o tematyce religijnej i narodowo-patriotycznej, a także prace, o których można powiedzieć, że są osobistym komentarzem do wydarzeń współczesnej rzeczywistości, dla których twórca znajduje własną formę używając mieszanych technik, podkładów z fakturą, sięga również po środki wyrazu naszych czasów, czego przykładem jest „Tryptyk smoleński”. Temat często staje się pretekstem do wizyjnego przekazu myśli i przekonań artysty, jest jednak zrealizowany z warsztatem umiejętnego twórcy i nie wymaga teoretycznych wyjaśnień. Sztuka Mirosława Żurawskiego przyciąga warsztatem, jego doświadczeniem kolorysty, zwłaszcza w obrazach pejzażowych, wrażliwych na formę, przekonujących wyszukaną barwą, malowanych z lekkością. Ich siłą jest swobodna kompozycja obrazów, które czasem są tworzone w tryptykach dla pełnej wypowiedzi.
W cyklu rysunków białą kredką na czarnym kartonie artysta podejmuje refleksję na temat relacji kobiety i mężczyzny, opowiadając się za odpowiedzialnością i afirmacją życia. Zestawienie malarstwa i rysunku, w różnych - czasem zaskakujących - tematach ukrytych do odkrycia, a bywa, że kontrowersyjnych, powoduje, że wystawy Mirosława Żurawskiego są interesujące i na pewno nieoczywiste, dają możliwość zapoznania się z bogatą tematycznie i warsztatowo twórczością.
Anna Zalewska




Mirosław Żurawski
to uznany malarz, rysownik i pedagog z ponad 40-letnim dorobkiem artystycznym i edukacyjnym. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom z malarstwa, 1985) oraz Liceum Plastycznego w Nałęczowie, w którym później pracował jako nauczyciel rysunku i malarstwa (1985–1989). Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (1986/87), odznaczony m.in. . tytułem „Zasłużony Działacz Kultury” (2000) oraz „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2025).
Od 1990 roku członek Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Opolskiego oraz Nyskiej Grupy Artystycznej. Od lat związany z edukacją artystyczną w regionie – jako kierownik filii Ogniska Plastycznego w Głuchołazach, dyrektor Ogniska Artystycznego w Nysie dyrektor Zespołu Szkół i Placówek Artystycznych w Nysie, współtwórca Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych i Liceum Plastycznego w Nysie.
Twórczość Żurawskiego obejmuje cykle tematyczne, pejzaże, portrety, obrazy o głębokim ładunku metafizycznym i społecznym. Jego styl łączy impresjonistyczną lekkość z ekspresyjną siłą koloru, a technika oparta na drobnych, gęstych pociągnięciach pędzla nadaje pracom pulsujący, organiczny charakter. Artysta podejmuje refleksję nad kondycją człowieka, zestawiając sacrum z profanum, materię z transcendencją.
Brał udział w kilkudziesięciu wystawach krajowych i zagranicznych, zrealizował 22 wystawy indywidualne, uczestniczył w międzynarodowych plenerach interdyscyplinarnych. Od 1990 roku nieprzerwanie prezentuje swoje prace na „Salonie” Nyskiej Grupy Artystycznej w Muzeum Powiatowym w Nysie.
Jako pedagog z pasją, zorganizował ponad 150 wystaw i konkursów dla uczniów szkół plastycznych, skutecznie przygotowując ich do dalszej edukacji artystycznej. Uczniowie jego szkół zdobywali liczne nagrody i stypendia, a sam Żurawski wielokrotnie był nagradzany przez lokalne władze za wkład w rozwój kultury i edukacji.

„Sztuka to specyficzna postać wcielenia Słowa pojmowanego jako Genezis i Logos wg chrześcijańskiej i greckiej filozofii. Artysta może poprzez język sztuki wyrażać Słowo/Logos. Może adoptować, wcielać Jego wartość i znaczenie w materię sztuki. Może, o ile potrafi, transponować Jego jakość. Ma on przywilej i zarazem trud emanacji Jego jakości w sztuce i oddziaływania na ludzi, jest mu jednak niezbędna odpowiednia formacja aksjologiczna, wiedza, umiejętność, instynkt artystyczny i stawanie w prawdzie egzystencjalnej.
Czy da się wcielać Słowo poniekąd wtórnie, na sposób ludzki w formę artystyczną? Wcielanie czegoś w życie np. myśli, koncepcji, natchnienia - jest możliwe - i ja to przypisuję związkowi Słowa i Logosu. Artysta wręcz winien szukać związku z bytem Najwyższym i dokonywać prób Jego wcielenia, np. przez kontemplacje pejzażu, człowieka, syntezę historii, analizę nauki i Słowa . Słowo także tworzy człowieka, oddziałuje na niego i przekształca, a człowiek daje temu wyraz poprzez czyny i dzieła. Artysta wręcz jest predysponowany i zobowiązany do tego, by bogactwo i naturę Boga wyrażać, odkrywać, odsłaniać, ukazywać Jego specyfikę, wieloaspektowe oblicze, zarazem widzialne i niewidzialne (niewyobrażalne). Naszym zadaniem na ziemi do zrealizowania jest zbliżanie się rozumem, wiarą, wiedzą, intuicją, pracą do tajemnicy istnienia życia. Pragnienie zagospodarowania przestrzeni zbliżającej nas do Tajemnicy, pozwala jakby ją oswoić, wejść w jej obręb, uczestniczyć w oddziaływaniu, tworzeniu. Właśnie solidne, a zarazem natchnione malarstwo przybliża ów transcendent gdyż transponuje, wciela niewyobrażalne w formę, znak, ale także komunikuje to co widzialne, poznane i objawione na sposób osobisty i niepowtarzalny.”
Mirosław Żurawski


Mirosław Żurawski


Dorobek artystyczny:
Wieloletni uczestnik Salonów Jesiennych w Opolu i wszystkich Salonów Nyskiej Grupy Artystycznej. Uczestnik z ramienia ZPAP plenerów interdyscyplinarnych o randze międzynarodowej w kraju i za granicą: Alytus (Litwa), Oława, Rakszawa, Skłudzewo, Katowice, Orzechówka, Głuchołazy, Góra św. Anny, Nowogard, Żerków, Paczków, Opole a także z ramienia OA/CEA: Żabnica, Smolniki, Wolsztyn, Krasnobród.
Udział w kilkudziesięciu wystawach krajowych i zagranicznych: Nałęczów, Lublin, Taranto (Włochy), Aichach i Lindinhausen (Niemcy), Mayenne i Laval (Francja), Jesenik i Sumperk (Czechy); Poznań, Rzeszów, Nałęczów, Alytus (Litwa), Opole, Bielsko Biała, Krnov (Czechy).
Realizacja 22 wystaw indywidualnych:
Kraków (1984) - ASP pracownia prof. J. Kraupe-Świderskiej
Nałęczów (1985) - Galeria PLSP
Puławy (1986) - Galeria BWA
Głuchołazy (1991, 1992, 1995, 1997, 2000, 2003, 2007) - Galeria OA
Głuchołazy (1993, 1998, 2000, 2014) - Galeria CUK
Złote Hory - Czechy (1994/95) - Galeria Miejska
Moszczanka (1996/97) - Parafia
Nysa (2010/11) - Kazamaty
Nysa (2014) - Biblioteka Miejska
Opole (2015) - Galeria ZPAP
Nysa (2020) - Galeria ZSiPA
Nysa (2019, 2025) - Muzeum Powiatowe w Nysie

Pełnione funkcje zawodowe:
1985 - 1989 - nauczyciel rysunku i malarstwa Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie
1989 - 2010 - kierownik Ogniska Artystycznego Nysie, filia w Głuchołazach
2010 - 2013 - dyrektor Ogniska Artystycznego w Nysie
od 2013 - dyrektor Zespołu Szkół i Placówek Artystycznych w Nysie


Osiągnięcia uczniów szkoły kierowanej przez dyrektora Mirosława Żurawskiego:
1. Sukcesy uczniów w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach plastycznych: 2 pierwsze miejsca Łukasza Cieślaka (Włocławek), pierwsze miejsce Oli Walczak, drugie Agaty Kisiel (Gdańsk), wyróżnienie Moniki Jaśkowiec, Kingi Frączkiewicz, Jakuba Cyunela, Małgorzaty Władyki (Gdynia), I miejsce Michaliny Pater Wrocław, Gabrysi Witkowskiej.
2. Uplasowanie się trojga uczniów szkoły: Kacpra Kowala, Nikoli Kowalskiej i Klaudii Lucht wśród najlepszej setki uczniów podczas ogólnopolskiego badania jakości kształcenia artystycznego z rysunku, malarstwa i rzeźby szkół plastycznych z całej Polski.
3. Sukcesywne uczestnictwo szkoły w przeglądach organizowanych przez CEA z rysunku, malarstwa i rzeźby, mających na celu podnoszenie poziomu poprzez konfrontację ze szkołami z Polski w Katowicach.
4. Umożliwianie uczniom i nauczycielom ZSiPA realizowania wystaw promujących szkołę, specjalizacje plastyczne i jej potencjał poprzez wystawy wewnętrzne i zewnętrzne np. wystawa w Otmuchowie, Muzeum Powiatowym w Nysie, Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej w Nysie, Nyskim Domu Kultury.
5. Stypendia Prezesa Rady Ministrów dla Kuby Stankiewicza, Moniki Jaśkowiec, stypendium „Perła powiatu nyskiego” Starosty dla uczniów. Stypendia Burmistrza.