Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
"Między-ścianami. Malarstwo Bartka Ślusarskiego"

 

Wystawa czynna: 21.10.2016 - 11.12.2016
Kurator wystawy: Ewelina Kwiatkowska
wernisaż: fotorelacja >>

W nawiązaniu do tematyki wystawy, odbyły się warsztaty plastyczne dla dzieci: fotorelacja >>

Co stanowi o portrecie miasta? Czy jesteśmy w stanie uchwycić całość - ogrom i złożoność urbanistycznej tkanki? Czy jego forma, wygląd i tętniące w nim życie będzie determinowane przez nasze subiektywne postrzeganie? Abstrahując od wielkości miasta, dla każdego z nas będzie ono prezentowało różną wartość. W zależności od tego gdzie mieszkamy, którymi ulicami codziennie wydeptujemy ścieżki, jaką architekturą się otaczamy, będzie się krystalizował nasz własny obraz miasta. Niezależnie także od tego gdzie i jak żyjemy, nasze istnienie zawsze będzie gdzieś „między-ścianami” - w domu, pracy, sklepie czy kawiarni. Suma tych wszystkich elementów składa się na nasz indywidualny portret miasta.

Taki wyimek rzeczywistości, osobistego miejsca w złożonej aglomeracji miejskiej, prezentuje malarstwo Bartka Ślusarskiego. Obrazy zebrane na wystawie „Między-ścianami” w całości pochodzą z cyklu „MIASTO-MANTRA” i „MIASTO-MYŚL” powstałego w latach 2007-2016. Artysta od lat związany jest z Wrocławiem, jego przestrzenią i kulturą, którą przetwarza i obrazuje na płótnie, skupiając się na fragmencie otoczenia jemu tylko znanego i bliskiego. Ukazane elementy metropolii są jej ewokacją, nie stanowią dokumentacyjnego utrwalenia, lecz artystyczne odtworzenie. Miasto w ujęciu B. Ślusarskiego jest monochromatyczne, zawieszone gdzieś w przestrzeni z bijącą od niego melancholią i pustką. Budynki stają się tutaj  uproszczonymi figurami geometrycznymi, sprowadzonymi do sześcianów lub płaskich kwadratów i prostokątów. Niektóre z nich, poprzez konstrukcję opartą na diagonalach, zdają się być uchwycone w locie, jakby brakowało im punktu oparcia. W obrazach Ślusarskiego wizerunek miasta jest zniekształcony. Artysta rezygnuje z matematycznych wyliczeń podczas konstruowania tkanki architektonicznej na swoich płótnach, interesuje go raczej swobodne postrzeganie bryły. Zastany widok miasta zmienia się w zależności od pory dnia lub nocy, od nierównomiernego oświetlania czy rozedrganego powietrza spowodowanego temperaturą, mgłą czy deszczem. Obraz za każdym razem jest inny. W każdym z przypadków wybrany fragment ulic jest jednocześnie tylko „sobą”. Ten indywidualizm zagarniętego miejsca, rozumianego jako „moje własne” artysta zaznaczył poprzez ich indeksowanie. Na obrazach pojawią się strzałki, przerywane linie oraz liczby będące symbolem codziennie pokonywanej drogi, odległości liczonej w krokach między określonymi punktami A i B. Tym samym autor coraz bardziej przenika w określoną przestrzeń i czas. Artysta nie daje nam gotowych wskazówek - która to część miasta, jaka ulica, jaki czas jest nam potrzebny do pokonania określonych odległości. Syntetyzowana architektura staje się symbolem, a twórca pozwala nam na jej własną interpretację, odnalezienie swojego miejsca w złożonej tkance urbanistycznej. Twórczość wrocławskiego artysty wpisuje się w modernistyczne pojęcie malarstwa, w którym forma bliska jest zagadnieniom sztuki konstruktywistów rosyjskich. W pracach Malewicza podkreślane były dwie kategorie – przestrzeni i czasu. Artysta utrzymywał że malarstwo, wnikając coraz bardziej w przestrzeń i dążąc do dynamiczności utraci w końcu barwę. Potwierdzeniem tej teorii stało się coraz niklejsze stosowanie koloru, by w końcu ograniczyć się do bieli i czerni, a także fascynacji „pustką”. Podobnie malarstwo Bratka Ślusarskiego wyróżnia się zawężoną kolorystyką, ciemną i monochromatyczną, oscylującą wokół czerni, bieli i szarości, czasem przełamaną intensywnym kolorem. Całość buduje za pomocą płaskiej plamy barwnej, kładzionej niedbale, pozwala przy tym na prześwity płótna, czy charakterystyczne zacieki nałożonego werniksu. To anektowanie wybranej rzeczywiści w coraz bardziej zmienionym przez artystę kształcie wpisuje się w akt twórczy, deprecjonujący wykonawstwo, a  skupiający się na myśli. Takie ujęcie malarstwa jest tożsame z koncepcją obrazu będącego sumą znaków plastycznych, za pomocą których malarz utrwala pewną ideę. Powyższe ujęcie tematu dalekie jest od estetyzacji, zgodnie z przesłaniem, że „obraz nie jest powodem delektacji artystycznej, nie jest ozdobą wnętrza”. 

El Lissitzky, który od 1919 r. tworzył swoje pierwsze kompozycje abstrakcyjne nadając im nazwę „Proun” (Projekt Utwierdzania Nowego), nazwał je „stacją przesiadkową z malarstwa do architektury”. Stanowiły one swoiste koncepcje rozwiązania abstrakcyjnej przestrzeni przy użyciu prostych brył geometrycznych lub linii zestawionych w różnych układach. Obrazy Bratka Ślusarskiego z cyklu „MIASTO-MANTRA” i „MIASTO-MYŚL” stanowią swojego rodzaju stację przesiadkową malarskiego ujęcia architektury w przestrzeni, pozbawionej pierwiastka natury i zielni, a będącej zawsze gdzieś „miedzy-ścianami”.

Ewelina Kwiatkowska - kuratorka wystawy

Bartosz Ślusarski - wrocławianin, urodzony 19.07.1977. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa i Rzeźby, w pracowni prof. Aleksandra Dymitrowicza, dr hab. Zdzisława Nitki i ad. Łukasza Morawskiego (2007). Członek wrocławskiego ZPAP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią i grafiką intermedialną, a także projektowaniem malarstwa w architekturze. Brał udział w kilkunastu wystawach zbiorowych oraz wystawach indywidualnych. W 2007 roku laureat "Jesiennych Konfrontacji - Triennale Współczesnego Malarstwa" w Rzeszowie oraz  legnickich "Promocji".

Oprócz aktywnej działalności twórczej prowadzi działania dydaktyczne – jest wykładowcą w szkole policealnej oraz opiekunem artystycznym w najstarszym we Wrocławiu Młodzieżowym Domu Kultury im. M. Kopernika.


Strona www : http://bartoszslusarski.blogspot.com

W latach 2003-2012 uczestniczył w następujących działaniach:
2003    Plener Malarski, Polanica Zdrój
2004    Wystawa Polpenerowa, Polanica Zdrój
2005    Plener Malarski, Mielno-Unieście
2005    Wystawa Zbiorowa „114”, Hol ASP, Wrocław
2005    Wystawa Zbiorowa „500% Sztuki”, Studio BWA, Wrocław
2005    Wystawa Zbiorowa „Pracownia 114”, Galeria Pod Plafonem, Wrocław
2005    Wystawa i konkurs „Nasza Rzeczywistość – Wrocław Vs Stuttgart” w ramach Fama, wyróżnienie, Wrocław
2005    Happening z okazji Dnia Dziecka, „Kolorowe Emocje”, Rynek, Wrocław
2006     Wystawa zbiorowa, „Zielona Wystawa”, Dom Edyty Stein, Wrocław
2006     Plener „Grand Kanion Sztuki”, Malarska instalacja plenerowa, Bełchatów
2006    Międzynarodowy Plener Malarski, malarstwo ścienne na budynku mieszkalnym – „Oswajanie Postkomunistycznej Architektury Blokowiaska”, Olbersdorf, Niemcy.
2006    „Oswajanie Abstrakcji” , Wystawa Indywidualna W Teatrze Polskim, Wrocław
2007    Wystawa zbiorowa „Pracownia Prof. Aleksandra Dymitrowicza”, Galeria ASP, Wrocław
2007    Konkurs, I Wystawa „Dialog” (Telefonia Dialog), wystawa zbiorowa, Galeria ASP,          Wrocław
2007    Obrona dyplomu, Galeria BWA Awangarda, Wrocław.
2007    Wystawa zbiorowa „Dyplomy Wszystkie”, Galeria BWA Awangarda, Wrocław
2007    „Jesienne Konfrontacje. I Wystawa Współczesnego Malarstwa Polskiego,” konkurs, Galeria BWA, Rzeszów, nagroda BWA w Rzeszowie
2007    "Promocje 2007/2008", I Wystawa zbiorowa, konkurs, Galeria Sztuki w Legnicy,
Nagroda BWA w Bydgoszczy
2008    Wystawa indywidualna „Malarstwo 2007”, Galeria CK Zamek, Wrocław, Mecenat Samorządu Miasta Wrocławia.
2008    Wystawa zbiorowa „Jesenné Konfrontácie (Súčasná Poľská Maľba)”, Galéria Umelcov Spiša, Spišská Nová Ves,  Słowacja
2008    Wystawa zbiorowa „Tarnowskie Konfrontacje 2008”, Galeria Hortar w Tarnowie
2009    Wystawa indywidualna, „Polnische Kunst-Bartek Slusarski”, Hol Banku Ge, Frankfurt n/M.
2009    Wystawa indywidualna „Bartosz Ślusarski – Malarstwo”, Galeria MM w Chorzowie.
2009    Wystawa zbiorowa „XXX... Malarei”, Galeria XXX, Berlin
2009    Wystawa zbiorowa, Królewska Biblioteka Sztuki w Kopenhadze
2010    „Dialog”, wystawa zbiorowa, Galeria Zapiecek Warszawa
2011    100-Lat ZPAP, wystawa zbiorowa, Galeria BWA, Awangarda Wrocław
2012    „Malarstwo”, wystawa indywidualna, Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży Wrocław
2013    „Miasto-Mantra”, wystawa indywidualna,  Hol Alior-Banku we Wrocławiu
2015    „Miasto”, wystawa zbiorowa i aukcja charytatywna, Corpus Sanum Suisse, Szwajcaria
2016    „Miasto”, wystawa zbiorowa i aukcja charytatywna, Ambasada Szwajcarii w Warszawie


FotoFotoFoto
FotoFotoFoto

Aktualności

 

Dni Twierdzy Nysa 2019
 

Eksponat miesiąca - Waga monetarna



 

 
Podstrony:  1  2  3  4 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA